עורך דין צוואות לשינוי צוואה

עורך דין צוואות

צוואה היא אחד מהנושאים הרגישים ביותר הקיימים בחייהם של כל אחד מאיתנו. רבים נוטים לדחות את ההתעסקות בה משלל סיבות, אך לרוב זוהי לא תהיה הבחירה הנבונה. אנשים נוהגים לפנות לטיפול בענייני צוואה רק בשליש השלישי לחייהם, על מנת להסדיר את עניינם בהקשרי יורשים לעיזבונם.

אך החיים לעיתים מובילים אותנו לבצע שינוי בצוואה. במאמר זה נעסוק בתרחישים האפשריים ובחשיבותו של עורך דין צוואות.

 

על קצה המזלג

בקצרה, צוואה היא מסמך משפטי רב עוצמה שנועד לעגן את רצונותיו של אדם במקרה של פטירה בכל הנוגע לניהול עזבונו, לרבות ההון שצבר לאורך חייו, נכסים, מניות, זכויות בנייה ועוד.

בצוואה יפורטו כל הנכסים שברשותו, ומתוך כך מוענקת לו החירות המשפטית לבחור כיצד לחלק את העזבון לפי ראות עיניו, ובלבד שהדבר מתבצע מתוך צלילות דעת וללא שיקולים זרים של אנשים אחרים. הצוואה מתבצעת בנוכחות עורך דין צוואות האחראי בין היתר גם על קיומה על פי חוק.

 

סוגי הצוואות

את המסמך ניתן לנסח צוואה באמצעות עדים, צוואה כתובה בכתב יד, צוואה בפני רשות, כלומר בנוכחות שופט, או צוואה בעל פה. אך בכל שלב של חייו רשאי וזכאי האדם לשנות את צוואתו בהתאם לדינמיות של החיים או במידה והתרחש אירוע שמשנה את מאזן הכוחות ואת אופי החלוקה של הנכסים.

 

עריכת צוואה חדשה- השינוי הנפוץ

אחד התרחישים השכיחים ביותר בכל הנוגע לשינוי צוואה הוא פשוט- עריכת צוואה חדשה. גם אם היא אינה מכוונת לבטלה באופן מפורש, כתיבת או עריכת צוואה חדשה על פי חוק תבטל את הלגיטימיות של קודמתה. ניתן גם להוסיף שינוי לצוואה קודמת אם מדובר בצוואה בכתב, זאת בתנאי שגם השינוי נכתב בכתב ידו של בעל הצוואה בתוספת חתימתו.

 

כל שינוי בפיקוח עורך דין

מבין תפקידיו של עורך דין צוואות הוא לוודא שבמקרה של שינוי צוואה, השינוי אכן נעשה מתום ליבו של בעל הצוואה ומתוך הכרח או רצונו בצלילות דעת וללא אינטרסים זרים.

ישנם מקרים בהם קרובי משפחה או בעלי אינטרס המקושרים לבעל הצוואה, ינסו לנצל את מצבו על מנת לשנות את הצוואה ולהטות את הכף לטובתם, אולם מחובתו של עורך דין צוואות להיות מעורב בכל ניסיון שינוי ולבחון אותו לעומק, ולוודא שהוא דואג לטובתו של בעל הצוואה.

 

שינוי צוואה הדדית

צוואה הדדית פירושה ששני בני הזוג החתומים עליה מורישים אחד לשני את עיזבונם במקרה של פטירה. שינוי של צוואה כזו מתאפשר רק במקרה ששני בני הזוג עודם בחיים ואחד מהם מודיע רשמית על רצונו לשנות אותה, ולא יתאפשר לאחר פטירה של אחד מהם. לסיכומו של עניין, שינוי צוואה הוא נושא מורכב ובמקרים מסוימים הכרחי, ולכן יש לבצעו רק בעזרת עורך דין צוואות מקצועי ומנוסה.

עורך דין צוואות