עובדים שכירים? כנראה שמגיע לכם החזר מס

מַס

עובדים שכירים רבים בישראל לא מודעים לאפשרות לקבל החזר מס ממס הכנסה. עם זאת, מסתבר שהסיכוי לקבלת החזר נפוץ בהרבה ממה שנהוג לחשוב. בכתבה הבאה נסביר על מה אפשר לקבל החזר מס ואיך לעשות זאת.

 

על מה החזר מס?

לפני שנסביר את הסיבות הספציפיות לקבלת החזר מס, חשוב להסביר למה בכלל האופציה הזאת קיימת. החזר מס ניתן בעבור נישום (אזרח חייב במס) ששילם יותר מס ממה שנדרש בתום שנת המס.

הסיבות לתשלום יתר מגוונות ובראשן נעוצה הסיבות שבעוד תשלום מס הכנסה הוא שנתי, הגבייה מתבצעת לפי תחשיב חודשי אשר מוכפל בשתיים עשרה. כך נוצרים לא מעט פערים משמעותיים בתשלום המס שיכולים להגיע לסכומים של מאות ואלפי שקלים.

היום יותר מבעבר קל לבדוק האם מגיע לכם החזר מס ממס הכנסה. זאת הודות לשקיפות הגוברת בנושא, לכתבות רבות שמנגישות לקהל הרחב את ענייני המיסוי, וכמובן הודות למחשבוני בדיקת זכאות להחזר מס שניתן למצוא בקלות באינטרנט באתרים כגון טאקסז ודומיהם.

 

אל תוותרו על הכסף שלכם

היסה המרכזית לפערים במס הכנסה היא החיכוך בין התחשיב החודשי לתשלום השנתי. כך אם קרה שלא הועסקתם בהמשך השנה, שעברתם למקום עבודה או שתנאי השכר שלכם שונו באופן כלשהו, עולה הסיכוי שאתם עשויים לקבל החזר כזה או אחר.

עניין נוסף נוגע לנקודות זיכוי על מס הכנסה. בישראל ניתן לצבור נקודות זיכוי אשר מפחיתות 223 שקלים לחודש מתשלום המס. כך למשל, ניתנות נקודות למתגוררים ביישובי פריפריה, נשים, חיילים משוחררים ובוגרים אקדמיים זכאים לנקודות זיכוי במס, כמו גם אוכלוסיות רבות נוספות בישראל (למעשה כל תושב בישראל מקבל אוטומטית 2.25 נקודות זיכוי).

לכן אם חל שינוי כלשהו במצבם (למשל נולד לכם ילד או שחוויתם אירוע בריאותי כלשהו), ייתכן שרשויות המס טרם עודכנו על כך ולכן אתם משלמים יותר ממה שאתם אמורים לשלם על פי חוק. כל שינוי ועדכון הוא עילה טובה לבדיקת זכאות להחזר מס. בהקשר זה חשוב לציין שההחזר ניתן רטרואקטיבית 6 שנים אחורה, כך שתמיד שווה לבדוק.

 

איך מבקשים קבלת החזר מס?

באופן פורמלי, ניתן להשיג החזר מס באופן עצמאי. כל שנדרש הוא לפנות לפקיד השומה האזורי שלכם עם הטפסים הרלוונטיים ולמלא כמה טפסי בירוקרטיה. דרך זאת יעילה ורלוונטית לשכירים שחיים את עולם המס ומכירים את חוקיו.

עם זאת, למרבית האנשים מוטב לשלוח את הבקשה דרך חברה המתמחה בהחזרי מס או רואה חשבון. זאת משום שכך יוכלו להיות בטוחים שהם ממצים את כל הסיבות האפשריות לקבלת החזר. בנוסף חשוב לדעת שבצד הסיכוי לקבלת החזר, קיים גם הסיכוי להיות בעל חוב למס הכנסה ולכן לא תמיד כדאי לרוץ ולמהר לעשות זאת לבד.

 

שכירים? אל תהיו שאננים

בשונה מעצמאים שנדרשים למלא את ענייני המס שלהם באופן אקטיבי בסוף כל שנה, העובדים השכירים לא תמיד מודעים לזכויות ולחובות שלהם בנושא זה. לכן חשוב לא להיות שאננים, ללמוד את הנושא ולפעול לקבל את הכסף המגיע לכם.

מסתכל על מסמכים