בניית אתר עם נגישות

מקלדת

האינטרנט היא אחת המהפכות הגדולות ביותר בהיסטוריה האנושית.כיום, לכל אחד מאיתנו יש נגישות ליותר אינפורמציה מכל אדם אחר בהיסטוריה האנושית. אולם, ישנם אנשים המוגבלים ביכולתם לעשות שימוש באינטרנט, בין אם עקב בעיות ראיה, שמיעה וכדומה. אך לצד זה בחברה המערבית בה אנחנו חיים, מקובל ערכית להנגיש כמה שיותר שירותים לכמה שיותר אנשים. במסמך זה נדגים מספר דרכים לבניית אתר בעל נגישות לבעלי מוגבלויות.

 

הפוך את האתר שלך לידידותי למקלדות

הצעד הראשון, שקל ליישום באופן יחסי, הוא לוודא שהאתר שלך מותאם לשימוש באמצעות המקלדת בלבד. חלק ניכר מתוכנות הנגישות כיום תומכות בשימוש באופן זה. הדרך בה משתמשי מקלדת נעים בסביבת אתרים בדרך כלל היא על-ידי כפתור ה-"Tab". אם כן, כדי לפתוח את האתר שלנו לשימוש במקלדת יש לייצר איזורים באתר שהם "ידידותיים למקלדת", אליהם ניתן להגיע באמצעות שימוש ב-"Tab" וכוללים קישורים, כפתורים ומסמכים מהאתר שלנו.

אתר בנוי

 

וודא שכל התכנים באתר נגישים

בנוסף לעבודת מקלדת, וודאו שכלל התכנים באתר נגישים. לרוב זו לא בעיה כיוון ורוב האתרים לא עושים שימוש ב"תוכן דינאמי" (מדובר בתוכן משתנה באתר ללא מעבר בין עמוד לעמוד או רענון הדף). אולם אתרים אשר עושים שימוש ב"תוכן דינאמי", עלולים לייצר יותר בעיות. אחת הדרכים להנגיש תוכן זה לבעלי מוגבלויות הוא על ידי שימוש ב- ARIA, באמצעותה ניתן לתייג איזורים מסויימים כאזורים "חיים" המאפשרים לבעלי מוגבלויות להבין את התוכן גם כאשר הוא משתנה.

 

בחירת צבעים

בין 4%-10% מבני האדם הם עיוורי צבעים בספקטרום מסויים. לכן, מומלץ מאוד להתאים את האתר שלנו לצבעים שלא יגרמו לבלבול אצל מספר אנשים פוטנציאלי כה גבוהה. הדבר הראשון והחשוב ביותר, הוא לוודא שצבע הטקסט בו אנחנו משתמשים שונה לגמרי מהרקע. כך נוודא שגם עיוורי צבעים יוכלו לקרוא את הטקסט. דרך נוספת היא לוודא שהלינקים שלנו לא צבועים בצבע שונה אלה נראים לגמרי אחרת.

 

אפשר שינוי גודל טקסט

מרבית המכשירים והדפדפנים מאפשרים לשנות את גודל הטקסט. פונקציה זו מקלה על אנשים עם בעיות ראיה. במידה והאתר שלך לא מאפשר את הפונקציה או ששינוי גודל הטקסט יגרור שינוי של כלל העיצוב, השימור באתר ייעשה קשה. לכן מומלץ לאפשר זאת ולהתאים את האתר לשינוי גודל הטקסט. שיטה טובה לעיצוב נכון היא לוודא שהטקסט שלנו הוא יחסי לשאר האתר ולא תחת הגדרת גודל אחת.

 

לסיכום

הנגשת האתר שלנו לבעלי מוגבלויות היא מעשה ערכי וחשוב לחברה מתפקדת. אולם, מהלך זה הוא גם מהלך כלכלי חשוב, שכן ישנם לא מעט בעלי מוגבלויות שונות המשתוקקים לעשות שימוש באינטרנט והם בעלי כח כלכלי רב. אם כן, בניית אתרים לעסקים דורשת השקעת מאמצים רבים בנגישותו והתאמתו לכלל המשתמשים הפוטנציאלים שלנו.